onsdag 18 februari 2009

Igår bakades det knäckebröd

Igår var jag hemma från skolan och då passade jag på att baka knäckebröd,
hemlagat bröd har aldrig smakat så gott! Men eftersom jag inte hade vad som
krävdes
för det riktiga receptet blev det lite små ändringar...
.
Ingredienser:
25 gram jäst
1 msk honung
2 dl yoghurt
4 dl vatten
8 dl rågmjöl
2 tsk salt
2 dl rågsikt
3 dl vetemjöl, + ca 1 dl till utkavling

Gör så här:

1. Smula jäst i en bunke, rör ut med honung, och sedan med yoghurt, vatten och rågmjöl och rör om ordentligt. Täck bunken med plast och ställ i rumstemperatur i minst 6 timmar.

2. Efter jäsningen ska salt, rågsiktet, resten utav rågmjölet och
vetemjölet blandas ner i degen. Om någon krydda önskas
i degen är det tid att blanda i den nu.

3. Dela degen i sex delar och forma till bullar. Kavla sedan ut
bullarna. Det ska vara rikligt med mjöl så att degen inte
kan klibba fast. Om det finns en kruskavel, så använd den. Men
jag hade ingen så jag fick ta och nagga brödet med min bröd nagg.
Om det inte finns heller så får man helt enkelt ta en gaffel och göra
hålen i brödet. Kom ihåg, det kan aldrig bli för många hål!
Det finns lite olika kryddor och frön att ha på brödet, jag hade bl.a.
rosmarin, havssalt eller solroskärnor. Ta de kryddor som du gillar bäst.
.
4. Ingen jäsning krävs, det är bara in i ugnen! Sätt plåten överst
i 8-11 min.( För mina bröd tog det mellan 9-10 min.)
.
Resultat:

Sedan eftersom ugnen redan var på så passade jag på att rosta hasselnötter och cashewnötter.
Dessvärre eftersom jag aldrig rostat nötter förut så började hela köket ryka så jag fick öppna
alla fönster och altandörren, men det var det värt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar