måndag 16 februari 2009

vegetarisk paj


Jupp, du såg rätt! Eftersom min syster är vegeterian måste jag
ibland anpassa vissa maträtter efter henne, vilket idag ledde till
att jag gjorde en vegetarisk matpaj, som visserligen inte ser så
jättecharmig ut, men smakade himmelskt(,om man gillar grönsaker)!

matpaj ingrediens till en mellanstor form:
125 g smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten

Ingredienser:

champinjoner
gröna ärtor
paprika
majs
hackad spenat
gul lök
keeso

Gör så här:
Börja med att ta fram en bunke för att blanda pajdegen i och
hacka sedan smöret i små kuber för att underlätta när du rör
runt i degen. Ställ in den i kylen i ca 10-15 min.

Ta fram en pajform som du bereder ut pajdegen i och ställ in
den i mitten utav ugnen mellan 10-15 min i 175 graders värme.

Medans pajdegen håller på att förgrädda så är det tid för att hacka
grönsaker, eller om du har frysta är det bara ner med dem i en kastrull.
Börja dock med att fräsa löken innan resten av grönsakerna åker i. Vad
för grönsaker och hur mycket du vill ha i beror självklart på din egen smak,
men den här grönsakskombinationen rekommederas starkt. Om grönsakerna
inte är frysta är det bra att tillägga lite vatten, blir det för mycket är det bara
att hälla av det i diskhon, men somsagt lite vatten är bra att ha.

När pajdegen varit inne i ugnen ska den penslas med ett ägg och in i ugnen i
5 min.

Efter tiden har gått så ska grönsaksblandningen på pajen och sedan in i ugnen
i ca 15 min och sedan är det bara att hugga in!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar